آزادکاری یا فریلنسری چیست ؟
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ تاریخ انتشار

فریلنسری چیست؟

شیوع ویروس کرونا باعث شده تا انجام بسیاری از فعالیت‌ها دستخوش تغییرات اساسی شوند و مشاغلی که امکان انجام آن‌ها به شکل دورکاری فراهم است، متخصصان را بر آن سازد تا پیشنهادهایی مبنی بر انجام فعالیت‌ها از راه دور را به شرکت‌ها ارائه دهند. همین موضوع باعث شده تا متخصصان حوزه فناوری دیگر همچون گذشته علاقه چندانی به حضور دایمی در شرکت‌ها نداشته باشند و بیشتر به سراغ انجام فعالیت‌ها به شکل پروژه‌ای بروند. رویکردی که در حالت کلی از آن به عنوان فریلنسری، قرارداد کارمزدی یا حق‌الزحمه‌ای نام برده می‌شود. فریلنسری نوعی قرارداد کاری است که بر مبنای آن فرد یا شرکتی تعهد انجام کاری را برای یک کارفرما در ازای دریافت دستمزد مشخصی می‌دهند. فریلنسر فردی است که خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما یا شرکت ارائه می‌کند. به‌طور معمول، این افراد ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و در اصل یک کسب و کار تک نفره را اداره می‌کنند. متخصصان حوزه‌های مختلف این شانس را دارند تا به جای آن‌که در استخدام شرکتی باشند به شکل آزاد کار کنند. از جمله مشاغلی که انجام فریلنسری برای آن‌ها وجود دارد باید به موسیقی، نویسندگی، برنامه‌نویسی، عکاسی، روزنامه‌نگاری، آرایشگری، ویرایش، طراحی گرافیک، طراحی سایت، مشاوره و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مهندسی اشاره کرد.
کاری که فریلنسرها انجام می‌دهند متفاوت از همدیگر است. برخی از آن‌ها از مشتری می‌خواهند تا قرارداد امضا کند درحالی که برخی دیگر کار را با موافقتنامه‌های شفاهی شروع می‌کنند که البته همان‌گونه که در مقاله " قرارداد کار موقت یا ساعتی چیست و به چه نکاتی در این ارتباط باید توجه کرد؟" به آن اشاره کردیم، بهتر است زیاد روی تعهدات شفاهی حساب باز نکنید. برخی از فریلنسرها ممکن است هزینه کل پروژه را تخمین زده و مبلغی را به عنوان پیش پرداخت دریافت کنند که کاملا مرسوم است. البته پرداخت‌ها به اشکال متفاوتی انجام می‌شود، فریلنسرها ممکن است روزانه، ساعتی یا پروژه‌ای دستمزد بگیرند یا به جای دریافت یک مبلغ مشخص از روش ارزش و قیمت‌گذاری مبتنی بر نتیجه کار برای مشتری استفاده می‌کنند، درصدی به صورت پیش پرداخت دریافت کنند یا برای پروژه‌های پیچیده به صورت مرحله‌بندی و در هنگام تحویل هر بخش از کار مبلغ آن قسمت را دریافت کنند.

5 Reasons to Quit Your Office Job and Become a Freelancer | Web Galeria

فریلنسری چه مزایایی نسبت به کار ثابت دارد‌؟

به‌طور کلی فریلنسرها تنوع کاری زیادی نسبت به کارمندان ثابت دارند، زیرا بدون در نظر گرفتن یک درآمد ثابت آزادی عمل بیشتری برای انتخاب زمان و مکان کار خود دارند. تجربه کارهای متفاوت مشخصه‌های آن‌ها را می‌سازد و در نتیجه شبکه‌ای از مشتریان برای خود تشکیل می‌دهند. افراد می‌توانند همزمان با شغل پاره وقت یا تمام وقت به عنوان شغل دوم به صورت فریلنسری کار کنند. افراد فریلنسر از لحاظ مکانی محدودیتی ندارند و در هر مکانی قادر به فعالیت هستند. با توجه گزارش‌های صنعت کارمزدی، متخصصان به دلایل گوناگونی که در مقدمه به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم، فریلنسری را نست به سایر کارها ترجیح می‌دهند. به‌طور مثال، بخش عمده‌ای از متخصصان زن فریلنسری را به این دلیل ترجیح می‌دهند که اختیار عمل بیشتری در برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری در انجام کارها دارند.

آیا فریلنسری بدون عیب است؟

پاسخ این پرسش منفی است. فریلنسری نیز همانند سایر گونه‌های اشتغال معایب خاص خود را دارد. عدم اطمینان در ارتباط با مشتریان و قراردادهای غیر رسمی و نحوه‌ پرداخت دستمزد می‌تواند برای یک فریلنسر دردسرآفرین باشد. در ابتدای کار، فریلنسری می‌تواند کاری دشوار باشد، زیرا ثابت کردن تخصص‌ها به شکل فردی نیازمند صرف زمان است. در این کار همه ‌چیز بستگی به شهرت و مدت زمان فعالیتی دارد که انجام می‌دهید. به ‌همین‌ خاطر ممکن است دستمزد خوبی در سال‌های اولیه دریافت نشود. برقراری ارتباط مؤثر در طول کار فریلنسری امری ضروری است. زمان‌هایی وجود دارد که کار بیشتری نسبت به زمان موجود است و فریلنسر باید تعهدات خود را نسبت به قرارداد و مشتری نشان دهد. بنابراین مدیریت زمان و مهارت کافی، عوامل مهمی در موفقیت یک فریلنسر است. فریلنسرها باید تمامی کارها را خودشان انجام دهند. به بیان دقیق‌تر در حسابداری، بازاریابی، فروش، انجام پروژه، ارتباط با مشتری و.... دانش و تخصص کافی را داشته باشند. علاوه بر این، امتیازات قانونی نظیر حق بیمه و تسهیلات وجود ندارد.

وضعیت فریلنسری در ایران چگونه است؟

در اصطلاح تخصصی، کارمزد به دستمزدی که بابت انجام مقدار کار مشخصی که از نظر کمی قابل اندازه‌گیری یا شمارش باشد به ازای هر واحد‌ کار محاسبه شده و پرداخت می‌شود. دستمزد بر مبنای آن‌که حاصل کار موردنظر مربوط به یک نفر یا یک گروه مشخصی از متخصصان یا گروهی از متخصصان باشد به‌ترتیب به‌صورت دستمزد انفرادی، گروهی و جمعی تعیین می‌شود. در نظام دستمزد گروهی و جمعی باید علاوه بر شغل هر یک از متخصصان، سهم هر یک در میزان فعالیت و کارمزد متعلقه از قبل مشخص شود و موضوع مورد قبول متخصصان باشد. زمانی که قراردادی میان طرفین منعقد می‌شود، درصورت توقف کار به دلایل مختلف نظیر حوادث غیرقابل پیش‌بینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج باشد مقررات ماده ۱۵ قانون کار اجرا می‌شود، اما هر گاه عوامل توقف کار برای کارفرما قابل پیش‌بینی بوده و خارج از اختیار متخصص باشد، کارفرما علاوه بر مزد ثابت (در مورد قرارداد کار ترکیبی) مکلف به پرداخت مزد مدت توقف کار به مآخذ متوسط کارمزد آخرین ماه کارکرد کارگر خواهد بود. در صورت بروز اختلاف، تشخیص موارد فوق با وزارت کار و امور اجتماعی ایران است.

تجربه‌های دورکاری من - fof_Tehran

چگونه به عنوان فریلنسر فعالیت‌های تجاری داشته باشیم؟

برای آن‌که بتوانید به عنوان فریلنسر دنیای حرفه‌ای خود را آغاز کنید، باید توانمندی‌ها و مهارت‌هایی داشته باشید تا بتوانید مشتریانی را جذب کنید. بعد از این‌که مهارت و شغل خود را انتخاب کرد باید از طریق یک برنامه مربوط به کسب و کار، سایت‌های اینترنتی یا حتی از طریق صفحات مجازی، کار خود را معرفی کنید. وب‌سایت‌هایی وجود دارند که به افراد این فرصت را می‌دهند تا خود و مهارت‌هایشان را معرفی کنند و نمونه کارهای‌شان را در آن‌جا ثبت کنند و برای پروژه‌هایی سفارشی از جانب کارفرمایان با قیمتی مشخص دریافت کنند. علاوه بر این می‌توانند در سایت‌ها برای انجام کارهایی که انجام می‌دهند قیمت‌هایی را مشخص کنند تا کارفرمایان بتوانند آن‌ها را بر اساس نیازهای مجموعه خود انتخاب کنند. آن‌ها می‌توانند در همه شبکه‌های اجتماعی کارشان را معرفی کنند، اما یک پروفایل لینکدین می‌تواند مفید باشد، زیرا حکم یک رزومه آنلاین را دارد. باید به این نکته توجه داشت که کارفرمایان حرفه‌ای از لینکدین استفاده می‌کنند، زیرا منبع خوبی برای پیدا کردن کارهای انجام شده توسط یک فریلنسر است. هر فریلنسر نیازمند یک شماره موبایل مختص به کارش است تا بتواند در اختیار کارفرمایان قرار دهد. با مطالعه و فراهم کردن موارد گفته شده و کشف مهارت‌های شخصی، هر کسی می‌تواند یک فریلنسر موفق باشد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.2 - رای: 5)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg